RNSYC
belgian dragonsbelgian dragons

News

Zeilschip Mercator de nieuwe parel aan de Oostendse kroon ;

30/3/2017

Op 29 maart en na een renovatie van bijna 18 maanden op de Scheepswerf IDP langs het kanaal Oostende -Brugge keerde het mythische zeilschip terug op zij trouwe plaats, dankzij, de inzet van de Marine havenslepers Mier en Wesp.

Deze twee laatsten verlieten maandag hun thuishaven onder begeleiding van de zeesleper Zeetijger van DAB vloot reder van de staat. Gezien beide schepen niet beschikken over waterdichte deuren diende men hen te begeleiden als extra veiligheidsmaatregel. Het zeilopleiding schip deed er uiteindelijk twee dagen over om veilig en wel de 10 zeemijl tussen de werf en het dok te overbruggen. Na een eerste stop aan de Demeysluis werd de eigendoms overdracht getekend tussen Vlaams Minister Ben Weyts en de Burgemeester van Oostende Johan Vandelanotte. Oostende mag terecht fier zijn van haar nieuwe aanwinst. Ze wordt als het ware de parel aan de Oostendse kroon.


Op 29 maart was het zover. Door de deskundigheid van de bemanning van beide Marineslepers werd de driemast barkentijn veilig op haar meerplaats getrokken en geduwd. Dit gebeurde onder de muzikale begeleiding van de Koninklijke Muziekkapel van de Marine, en het jeugdkorps van het Onze Lieve Vrouwe College. Bij haar aankomst werden 10 kanonschoten als eresaluut gelost door de bemanning van de Oostendse tweemast sloep Nele. De apotheose was natuurlijk het plaatsen van de valreep op het schip. De slanke dame zal voor de volgende 15 jaar opnieuw het stadsbeeld zijn van Oostende. Ze wordt het speerpunt van maritieme betrokkenheid van Oostende.


Het schip dat in 1934 gebouwd werd in Schotland, onderging een grondige face lift met de vernieuwing van een honderdtal huid platten, het plaatsen van een volledig nieuw dek en de verfraaiing van het binnen interieur. Ook het museale gedeelte werd opgepoetst en grondige aangepakt. Het is uiteindelijk de wereldberoemde Belgische ontdekkingsreiziger, Andrien de Gerlache (1866-1934) die ooit het schip ontwierp. Het was geschikt als opleidings zeilschip voor de koopvaardij en kon 95 bemanningsleden waaronder 45 kadetten inschepen! De Mercator voer uiteindelijk 16 keer rond de wereld en was ooit één van de snelste “Tall Ships” ter wereld ! In 1961 kwam een einde aan haar roemrijke leven als opleidingsschip  ! 

Op 29 maart en na een renovatie van bijna 18 maanden op de Scheepswerf IDP langs het kanaal Oostende -Brugge keerde het mythische zeilschip terug op zij trouwe plaats, dankzij, de inzet van de Marine havenslepers Mier en Wesp.

Deze twee laatsten verlieten maandag hun thuishaven onder begeleiding van de zeesleper Zeetijger van DAB vloot reder van de staat. Gezien beide schepen niet beschikken over waterdichte deuren diende men hen te begeleiden als extra veiligheidsmaatregel. Het zeilopleiding schip deed er uiteindelijk twee dagen over om veilig en wel de 10 zeemijl tussen de werf en het dok te overbruggen. Na een eerste stop aan de Demeysluis werd de eigendoms overdracht getekend tussen Vlaams Minister Ben Weyts en de Burgemeester van Oostende Johan Vandelanotte. Oostende mag terecht fier zijn van haar nieuwe aanwinst. Ze wordt als het ware de parel aan de Oostendse kroon.


Op 29 maart was het zover. Door de deskundigheid van de bemanning van beide Marineslepers werd de driemast barkentijn veilig op haar meerplaats getrokken en geduwd. Dit gebeurde onder de muzikale begeleiding van de Koninklijke Muziekkapel van de Marine, en het jeugdkorps van het Onze Lieve Vrouwe College. Bij haar aankomst werden 10 kanonschoten als eresaluut gelost door de bemanning van de Oostendse tweemast sloep Nele. De apotheose was natuurlijk het plaatsen van de valreep op het schip. De slanke dame zal voor de volgende 15 jaar opnieuw het stadsbeeld zijn van Oostende. Ze wordt het speerpunt van maritieme betrokkenheid van Oostende.


Het schip dat in 1934 gebouwd werd in Schotland, onderging een grondige face lift met de vernieuwing van een honderdtal huid platten, het plaatsen van een volledig nieuw dek en de verfraaiing van het binnen interieur. Ook het museale gedeelte werd opgepoetst en grondige aangepakt. Het is uiteindelijk de wereldberoemde Belgische ontdekkingsreiziger, Andrien de Gerlache (1866-1934) die ooit het schip ontwierp. Het was geschikt als opleidings zeilschip voor de koopvaardij en kon 95 bemanningsleden waaronder 45 kadetten inschepen! De Mercator voer uiteindelijk 16 keer rond de wereld en was ooit één van de snelste “Tall Ships” ter wereld ! In 1961 kwam een einde aan haar roemrijke leven als opleidingsschip  ! 

 

Back   print page